tisdag 9 augusti 2011

Taco & Keso Lasagne

Lagade precis en lite mer deffvänlig variant av en av mina favoriträtter - lasagne, receptet ger lite mer protein (och mättnad) per kalori än den vanliga varianten. Tycker dock den är väldigt nära att smaka lika bra som en lasagne från ett mer klassiskt recept.

Det som behövs är det som syns på bilden.

Värt att notera: på bilden syns bara en påse riven ost men jag använde en och en halv.

Sätt på ugnen på 200 grader. Hacka de två gula lökarna och fräs dem i stekpannan...


...och bryn köttfärsen.


När färdigbrynt; lägg i löken igen, tillsätt tomatpurén,6 dl minimjölk och tacokryddmixen. 
Låt det puttra tillsammans i ca 5 min.


Efter det kan du röra ner ett manligt stort lass med minikeso :D.
Observera du behöver en redigt stor stekpannan ifall du kopierar mina mängder...


...och en stor ugnsform. 
Varva köttfärssåsen...


...med pastaplattor.

Lite småskoj att lägga pussel för optimal pastaplattatäckning! :-)

Gillar du som mig när översta lagret är hårt och krispigt så kan du göra som mig och endast ha (mycket) riven ost på det översta lagret. Annars kan du ha lite köttfärssås under osten.

Klart för ugnsbakning!

Så här såg det ut när den var klar efter 50 minuter i ugnen. Gör du halva satsen så borde 30-40 minuter räcka. Den är klar när osten börjar få fin färg.



Min matvåg gick in i rage mode när jag lasta över 5 kg på den så jag satte på ingenjörshjärnan och kom på att jag hade en extra (egentligen värdelös) matvåg från biltema som kunde komma till användning :-)


Innehåll:


Totala tillagade vikten på den blev 3372 gram och det gav nedan näringsinnehåll per 100 gr:


Mumsade i mig en bit direkt tillsammans med lite sallad och mitt favoritttillbehör heinz hot chili sauce.


Innehåll:


Värt att notera: Visst mättar denna rätt bättre än vanlig lasagne men den är inte i närheten av att mätta lika bra som t.ex kött och potatis i förhållande till sitt kaloriinnehåll. Jag skulle vara lite försiktig med att äta mig proppmätt på den här ifall jag deffade och inte räknade kalorier.

Precis som många andra pastarätter så är även denna lasagne godast att äta återuppvärmd efter att man har haft den i kylen ett tag, i något jag kallar 'dagen-efter'-stadiet :).

2 kommentarer: