lördag 6 augusti 2011

Pass #1 6/8

Morgonvikt: 73,7

Marklyft
110x3
120x3
130x3
130x3
120x4

Utfall med hantlar
30x3
32,5x3
35x3
35x3
35x3

Benspark
100x7
100x7
100x7

Finnen med lite assist
kvx7
kvx7
kvx7

Stångrodd, brett grepp
80x7
80x8
80x8

Dragonflags, ostrikta
kvx4
kvx4
kvx4
kvx4
kvx4

Ryggresningar supersettat med sittande vadpress
kvx8
45x9
kvx8
55x9
kvx9
60x8

Har på sistonde ändrat lite i mitt kostupplägg under deffen. Daglig kalorikvot är ökad från 2000 till 2200 och första måltiden på dagen intas kring 14:00 (efter träning) istället för kring 11:30. Kändes bra att träna fastande den här gången också så kommer nog fortsätta med det.

Fick lite konstiga känningar i ryggen i fjärde settet i mark så sänkte belastningen till 120. Måste hela tiden ha i åtanke att jag inte ska försöka ligga i närheten av fail i de tyngre övningarna för att minska skaderisken, speciellt under deff.

6 kommentarer:

  1. Två frågor:
    Hur djupt går du när du kör finnen?

    Är det inte svårt att träna då man fastat så länge? Känns som att orken bör vara liten och som att pumpen bör bli sämre. Har emellertid aldrig testat, så jag är bara nyfiken! Kanske bör testa själv? :) Var är fördelarna?

    SvaraRadera
  2. Kör väl ungefär sånt här djup http://www.youtube.com/watch?v=aqucSWJy1ms
    ..men jag sätter fast benen i latsdragmaskinen och ställer en bänk framför den. Hjälper också lite med armarna i den koncentriska fasen precis som Ako.

    Tycker det går oväntat bra att träna fastandes, har mycke energi under passet. Upplevelsen är ju helt klart subjektiv så du får ju prova på själv om du vill veta hur det känns för dig. Det verkar ju i alla fall vara en del som delar min åsikt om att det går bra att träna fastandes, periodisk Fasta/Leangains upplägget har ju blivit riktigt poppis på sistonde.

    De största fördelarna tycker jag är att man kan äta sig riktigt mätt och belåten under resten av tiden av dygnet. Jag fick nästan kämpa för att få i mig mina 2200 kcal av 'vanlig' mat som mättar bra idag, trots att det innebär ett underskott för mig. Med anledning av det så är det ju även lättare att tillåta sig roligare saker som mättar mindre - så som pizza, glass, snacks osv :-)

    SvaraRadera
  3. Jaha, så du går ända ned till golvet, och sedan knuffar du upp dig själv? Själv kör jag bara så djupt så att jag kan dra mig tillbaka endast med hjälp av hamstrings... Men det kanske ger mer med fullt ROM? :)

    Så du har mycket energi, vad skönt! Jo det är klart att det skiljer mellan olika personer. Men nu kör du ju med relativt få reps, tror du att det hade gått lika bra med högre repsantal, med tanke på bristen på glykogen och glukos?

    Jo jag har läst om både Berkhan och Andreaz Engström, så ju predikar detta varmt.

    Det är ju en klar fördel att få äta sig ordentligt mätt, samt äta lite onyttigare saker! Men, ser du några fördelar rent träningsmässigt? :)

    SvaraRadera
  4. Nja, kör ner till bänken som jag ställer framför mig. Försöker att köra full ROM i samtliga övningar, i alla fall så pass stor ROM som min rörlighet tillåter mig. Känns dumt att begränsa ROM för att man inte har styrkan, jag vill ju främst bli starkare i den delen av rörelsen jag är svagast i och därav vill jag ju träna den delen.

    Har inte provat att köra högreps ännu med längre tids fasta innan träningspasset så själva känslan kan jag inte uttala mig om ännu gällande det. Jag föredrar att ligga på lite lägre reps under deff.

    Rent teoretiskt borde det inte vara någon brist på glykogen och glukos. Jag äter ju lika mycket men senare på dagen. Glykogenet är ju inlagrat i musklerna och levern av den maten som jag ätit dagen innan, det nollställs inte bara för att man går o lägger sig :). Blodglukosnivåer kanske inte teoretiskt är lika höga som om man hade ätit strax innan passet men utsläpp av inlagrat glykogen från levern bör kunna hålla blodglukosnivåerna uppe på tillräcklig nivå.

    Jag ser inte någon fördel rent teoretiskt med fastan som skulle förbättra min träning utan jag gör det endast för att det känns bättre.

    SvaraRadera
  5. Okej, så det är därför du ställer en bänk där! :)

    Jo jag försöker också alltid köra ROM, om det är möjligt. Men för just finnen brukar jag köra så mkt jag orkar, så där är det inte riktigt möjligt. Du har emellertid helt rätt med finnen, så jag ska nog börja köra ned till marken nu. :)

    Du har självklart helt rätt även gällande glykogenet! :) Så länge man äter ordentligt dagen innan, så bör ju glykogenet räcka, även för högrep. Men, blir du inte hungrig under passen? :O

    SvaraRadera
  6. Hungrig under passen? Brukar du tänka på mat när du tränar? :-P

    Har aldrig någonsin blivit hungrig under själva träningspasset, antar att det är pga att man är fokuserad på träningen och det frisläpps hormoner osv. Efter träningspasset blir man rejält hungrig dock :-)

    SvaraRadera