söndag 14 augusti 2011

Kyckling med Grönsaksgryta och Bulgur

Gjorde ett rejält storkok igår med lite allt möjligt av vad jag hade hemma.



Fyra kilo kycklingfiléer ugnsbakades. Det gick väldigt fort eftersom jag bor i studentkorridor och har dubbla uppsättningen köksutrustning och två spisar :-)



Grönsakerna, tomatsåsen, bönorna och tre vitlöksklyftor kokades tillsammans med en massa oregano och tre buljongtärningar.



Innehåll grönsaksgryta:


Innehåll tillagad grönsaksgryta per 100 gr:



Ett kilo bulgur kokades tillsammans med två buljongtärningar.


Innehåll bulgur:



Så här kan det se ut när jag kämpar i köket :-). En netbook används för att göra räkningarna smidiga.



Det blev till slut ett par stycken sånna här matlådor:



Innehåll per matlåda:



...närmare bestämt elva stycken som åkte direkt in i frysen :-)


12 kommentarer:

  1. Vad lägligt att du skrev om matlådor. Jag har nämligen en fråga om uppvärmning av mat. Jag, precis som du, lagar mycket matbi förväg, för att sedan placera i kyl eller frys, och till sist värma upp. Jag undrat därmed hur man bör värma maten för att den ska vara så nyttig som möjligt. Vilket påverkar GI minst, vilket förstör minst näringsämnen och vitaminer? Det snackas ju en del om att micros förstör maten, så är det bättre att värma i vanlig ugn?

    SvaraRadera
  2. Hej

    Anki Sundin har skrivit en intressant artikel om olika tillagningsmetoder och hur det påverkar näringen i maten:
    http://ngruppen.blogspot.com/2009/05/sa-paverkar-tillagning-din-mat-33.html

    En till här:
    http://ngruppen.blogspot.com/2010/10/mikro-eller-inte-mikro-om-vitaminer-och.html

    Lite relaterat till detta. Hantering av grönsaker på träningslära:
    http://traningslara.se/tips-for-hantering-av-gronsaker/

    SvaraRadera
  3. Tack så mycket för att du tog dig sådan tid Mell, det uppskattas verkligen!

    Så för att sammanfatta det hela och knyta ihop säcken... När jag kommer hem från träningen och ska värma matlådan med ris och kyckling, är det lika nyttigt, om inte nyttigare, att värma i micron, i jämförelse med ugn? :)

    SvaraRadera
  4. Precis. Att tänka på kan dock vara att inte återuppvärma maten skållhett oavsett uppvärmningsmetod. För hett uppvärmning gör att en del näring försvinner. Att återuppvärma maten så pass mycket att man måste vänta tills den svalnar innan man ska äta den är alltså bara onödigt.

    SvaraRadera
  5. Okej, ska tänka på det! Tack :)

    Så en micro påverkar inte exempelvis GI på riset, mer än en ugn?

    SvaraRadera
  6. Det vet jag faktiskt inte. GI är inget jag tar någon direkt hänsyn till i mitt val av livsmedel eller matlagning.

    Jag kan inte tänka mig att det gör så speciellt stor skillnad dock ifall man tycker GI är viktigt.

    SvaraRadera
  7. Jag kan väl inte säga att jag är någon extrem GI-slav, men man kan väl ändå inte säga emot att långsamma kolhydrater i de flesta situationer, dock ej alla, är att föredra...?

    SvaraRadera
  8. Att föredra i vilket syfte menar du?

    Är man diabetiker kan jag förstå att man bryr sig om GI. Är man däremot frisk och tränande individ som äter vanlig mat så tycker jag inte GI är något man behöver bry sig om.

    SvaraRadera
  9. Jag vet att GI-hypen är grymt överskattat för friska individer... Men ett lägre GI ger ju ett mindre insulinsvar, vilket är positivt för vikten. Dessutom bidrar de fibrer som ofta följer med till mättnad, och de uteblivna dipparna i blodsockret hjälper till att hantera hungern. :) Men det är överskattat, det håller jag med om.

    SvaraRadera
  10. Insulinsvaret påverkar inte din kroppsvikt på sikt överhuvudtaget utan det uppnås endast genom att uppnå ett kaloriunderskott. Blodsockernivåer har inte speciellt mycket med mättnad att göra heller. Och de flesta stoppar nog i sig för mycket fibrer generellt också, och får därmed magproblem.

    Jag skrev ett inlägg om olika kostupplägg bland mina första inlägg på bloggen...

    Hur som helst. Allt det som kommer från Paulun och liknande GI-profeterr ska du ta med en stor skopa salt och vara väldigt kritiskt inställd till.

    SvaraRadera
  11. Tack för alla tips och all hjälp Mell!

    SvaraRadera
  12. Kolla upp fullkornsbulgur från druvan.
    300kcal
    15 protein
    54 kolhydrat
    2.5 fett

    en av de bästa kolhydratskällorna jag kommit över.
    100g/dag är en hörnsten i mina dieter

    SvaraRadera