onsdag 10 augusti 2011

Dagens matintag och energibalans över olika tidsperioder

Har ändrat lite i mina matvanor under deffen efter att jag börjat med att fasta fram till runt klockan 14:00 om dagarna. Tack vare fastan har jag inga problem med hungerkänslor om dagarna eller att jag inte blir tillräckligt mätt av det jag äter, och därav behöver jag inte alls lägga lika mycket fokus på att välja mat som mättar bra i förhållande till sin energimängd.

Det har gjort livet mycket enklare och har lett till följande dagliga tänk; tillgodose mitt proteinbehov på ca 180g protein med vanlig mat och fyll därefter på med valfria godsaker fram till kalorikvoten.

Här följer ett exempel på hur en av mina dagar (idag, 10/8) kan se ut.

Dagens kalorikvot låg på endast 2000 kcal och det innebar ett energiunderskott under dagen på ca 500 kcal. Nedan utklipp visar hela dagens matintag...


...och såg tidsmässigt ut så här:

15:30
Hemkommen från dagens styrkepass blev det en större portion lasagne och efterrätten bestod av jordgubbsproteinfluff.

18:00
En till måltid, fläskytterfilé med lite påhälld sojasås tillsammans med klyftpotatis, som blev äten lite tidigare än vanligt för att jag skulle kila iväg hemifrån.

19:00
Ute på en studentkrog blev det en öl för det ytterst dyra priset av 12 kronor :-)

21:00
Proteinfluff igen med frysta björnbär, kaseinproteinpulver med päronsplitsmak och minimjölk. Dennna smakkombination var helt klart bättre än väntat. Här var proteinbehovet helt tillfredställt och jag kunde därför lägga ca 450 kalorier på lite snask :).

Har på den senaste tiden upptäckt att det är så mycket mer tillfredställande att ta små portioner av flera goda saker istället för exempelvis ett jättelass med endast glass. Jag älskar choklad så idag blev det Frödinge kladdkaka som åts tillsammans med Digestive kex och GB gräddglass krossad choklad samt vid sidan av blev det två rutor Marabou choklad med Digestivesmak.

Vet inte varför det det ligger en gaffel och en matsked här. Jag använde endast teskeden :P
Måste erkänna att det känns super att trycka i sig saker som lasagne, lite öl och kladdkaka och samtidigt röra sig mot bättre form.


I detta inlägg och många av mina tidigare inlägg har det varit mycket fokus på hur stort energiintaget och energiförbrukningen är över en hel dag. Värt att nämnas är dock att det inte finns något magiskt med just en dag utan det är endast en bekväm mätperiod. Kroppen blir inte på något sätt nollställd när klockan slår 00:00 och det nya dygnet slår in.

Detta innebär att om man den ena dagen ligger på exempelvis 500 kalorier över den önskade kvoten så är det inga problem att justera detta genom att äta 500 kalorier under sin kalorikvot nästkommande dag, det kommer i praktiken bli likställt med att ligga på sin kalorikvot bägge dagarna. Kroppen lagrar in lite mer glykogen under den första dagen men det balanseras med det extra underskottet den andra dagen.

Många tycker därmed att det är intressantare att prata om att sträva efter en veckobalans istället för dagsbalans. Exempelvis om någon vill ligga på 3500 kalorier i underskott per vecka så kan man distribuera olika dagliga energibalanser vardera dag efter vad som passar ens vardag bäst. I praktiken skulle det kunna innebära att man blir bjuden på något gott eller vill ta en extra öl på krogen, helt enkelt oplanerade energiintag, när man redan nått sin kalorikvot. Detta är alltså ingen problem trots att man ligger i deff eftersom det utan problem kan balanseras efterföljande dagar.

Med fliken 'Sammanfattning' som finns i excelmallen jag länkade till tidigare blir det simpelt att hålla koll på sin veckobalans.

Självklart, precis som allt annat, ska detta inte tas till några extremer i stil med att fylla kalorikvoten på 5 dagar för att sedan fasta 2.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar