måndag 15 augusti 2011

Pass #1 14/8

Morgonvikt: 73,1

Marklyft
120x3
130x3
130x3
130x3
130x3

Utfall med hantlar
31x3
33x3
36x3
36x3
36x3

Benpress
230x7
230x7
230x7

Lårcurl
40x7
40x7
40x7

Stångrodd, brett grepp
80x7
80x7
80x7

Dragonflags, ostrikta
kvx4
kvx4
kvx4
kvx4
kvx4

Ryggresningar supersettat med vadpress (liten ROM och snabb rörelse)
kvx9
150x9
kvx9
150x12
kvx8
150x20

Detta pass kändes väldigt bra. Inte ont eller några känningar någonstans :). Hade mycket energi och ork genom hela passet. Greppet höll även bra i marklyftet i jämförelse med tidigare. Dragonflagsen börjar bli mer och mer strikta.

6 kommentarer:

  1. Jag har tittat på flera youtube filmer och försökt lära mig dragonflags, men jag tycker att det är extremt svårt. Jag är medveten om att jag troligtvis saknar en del magstyrka för att klara det fullt ut, men tekniken begränsar mig också. Har du några tips gällande utförandet?

    SvaraRadera
  2. Japp, håller med dig om att det är knepigt att få till den övningen. Rent teknikmässigt är det ända jag upptäckt som hjälper mig är att andas endast i topp- och bottenläge. Ta en mikropaus på någon sekund i topp- och bottenläge för andning och håll nästan andan när du utför rörelsen samt samtidigt spänn magen/skapa ett hårt buktryck så blir det lättare att vara stabil och rak i kroppen.

    Jag tror även denna övningen blivit lite lättare sen jag gått ner en del i vikt och därmed tappat en hel del fettvikt från benen :)

    SvaraRadera
  3. Usch, jag vill verkligen lära mig att göra dragonflags. Finns det någon bättre magövning, liksom? Men det känns så hopplöst... Hur lärde du dig?

    SvaraRadera
  4. Jag kan inte påstå att jag kan göra dragonflags strikt ännu i hela rörelseomfånget.
    Klarar man inte av att köra strikt så kan man ju vara lätt böjd i knäled/höft för att lätta lite på belastningen eller ha benen riktade rakt uppåt hela tiden.
    Dragonflags är en skoj övning men det finns många andra. Jag brukar komplettera med plankan, rope crunches och hängande benlyft.

    SvaraRadera
  5. Hmm, kan du beskriva lite mer hur man kan "fuska", för att steg för steg utföra övningen striktare? :)

    SvaraRadera
  6. Här har du tutorial http://www.youtube.com/watch?v=njKXkuhY7_0

    SvaraRadera