söndag 14 augusti 2011

Energiförbrukning per dag

Jag har i tidigare inlägg skrivit en del om daglig energiförbrukning och bland annat nämnt att man kan räkna ut den med hjälp av Harris Benedict-formeln tillsammans med en aktivitetsfaktor. Jag nämnde även att man kan ta reda på sin aktivitetsfaktor "bakvägen" genom att försöka få i sig vad man tror är sin kaloribalans i ca två veckor och se om man lyckats hålla sig viktstabil. Detta är enligt mig det bästa sättet men det är aningen jobbigt.

Ett annat sätt som kan vara lite mer precist än att endast gissa sig till sin aktivitetsfaktor med ovan nämnda formel är att registrera alla sina aktiviteter under vad man anser är en typisk dag. Detta går att göra på diverse olika websidor och en av dessa som är populära är:

http://www.caloriesperhour.com/index_burn.php

Klicka dig vidare till aktivitetskalkylatorn:





Ange din kroppsvikt och byt från mph till km/h för att göra det lite lättare.

Nu kan du börja registrera alla dina aktiviteter under ett helt dygn. Jag tycker det är smidigast att köra från klockan 00:00 - 00:00. För att hitta rätt aktiviteter att lägga till ens dygn så använder man kalkylatorns sökfunktion. Kan man inte hitta den aktiviteten man utfört så kan man använda en liknande som kräver motsvarande ansträgning. Nedan visar jag ett exempel av hela mitt tråkiga dygn från igår :-)


























Aktiviteterna är tillagda i kronologisk ordning och i ovan bild börjar det längst ner och går sedan uppåt.

00:00 - 08:30 Här låg jag och sov så använde aktiviteten Lying - sleeping.
08:30 - 08:45 Klädde på mig, kokade en kopp kaffe och borstade tänderna. Aktivitet Walking - in home, light activities.
08:45 - 10:30 Satt vid datorn i en timma och 45 minuter. Aktivitet Computer Work (typing).
10:30 - 11:20 Promenerade i rask takt (~5,6 km/h) i 50 minuter iväg till ett köpcenter. För att ta reda på hur fort du promenarar/springer osv så kan du använda gratisappen RunKeeper till iphone som använder GPS:en för att räkna ut det. Aktivitet Walking - 5.6 km/h.
11:20 - 12:30 Shoppade icke-matvaror i köpcentrat. Aktivitet Shopping - non-groceries.
12:30 - 13:15 Promenerade i rask takt tillbaka i 45 minuter. Aktivitet Walking - 5.6 km/h.
13:15 - 13:35 Handlade mat i 20 minuter utan kundvagn. Aktivitet  Shopping - groceries, without cart.
13:35 - 14:00 Satt vid datorn i 25 minuter. Aktivitet Computer Work (typing).
14:00 - 22:00 Lagade mat i hela 8 timmar (storkok, chokladkaka osv :p) varav en av de timmarna satt jag och åt mat. Aktivitet Food - preparing, at home & Sitting - quietly. Här kunde jag egentligen använt aktivitet Eating - Sitting för den timman men skillnaden är nog försumbar.
22:00 - 00:00 Här kollade jag på lite serier i två timmar. Aktivitet Sitting - quietly.

Totala energiförbrukningen för dygnet blev 3001 kalorier för mig enligt kalkylatorn.

Vad man ska ha i åtanke är att ovan kalkylator precis som andra formler inte tar hänsyn till alla variabler och bygger på genomsnittsförbrukning av olika aktiviteter enligt deras definitioner så något exakt värde går inte att få. Det kan dock ge en lite bättre fingervisning gällande hur mycket man gör av med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar