fredag 5 augusti 2011

Setvariationer

När progressionen i styrketräningen börjar stagnera eller när man bara vill prova på något nytt så har man en bra anledning att börja variera sitt träningsupplägg. En utav alla de parametrar man kan ändra på är hur man utför sina set.

Jag fick en fråga igår om vad superset var för något eftersom jag nämnt det i några av mina pass här. I och med det så tänkte jag skriva ett kortare inlägg om ett par setvarianter, inklusive superset, här på bloggen. Det tog dock inte lång tid innan att jag av en händelse stötte på att någon redan hade gjort det så mycket bättre än vad jag själv kan göra. I detta inlägg här har användaren z_bumbi från träningsforumet kolozzeum listat en hel drös med olika varianter av setutföranden:

http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=739251&postcount=1

6 kommentarer:

  1. Jag har en liten fråga som jag hoppas att du vill svara på:
    Det är ju viktigt att försöka variera sin träning. Därför brukar jag periodisera min träning enligt 4 veckor med många reps, följt av 4 veckor med färre reps. Många reps ger ju dock mer hypertrofi, och bör väl vara att föredra om man vill bulka och bygga? Hur länge tycker du att man kan hålla på med många reps, innan man byter till tyngre vikter?

    Tack på förhand!

    SvaraRadera
  2. Svår fråga att svara på. Det finns en massa olika sätt att periodisera och variera repsantalet i sin träning. Jag tycker man bör välja en variant som man trivs med och som funkar med ens upplägg.

    En populär variant är ju att börja sina träningspass med basövningar med färre repitioner och sen köra lite fler repitioner på komplementövningarna efteråt.

    Det finns en massa trådar om det på kolozzeum i alla fall så du kan ju söka där och se om du hittar något du gillar.

    SvaraRadera
  3. Jo jag brukar alltid köra lite färre reps på basövningarna, för att höja lite till komplementsövningarna.

    Men, skulle du säga att det är för länge att köra många reps i säg, 8 veckor istället för 4? Alltså, bör man byta efter cirka 4 för bättre effekt? Jag vet att det är en otroligt svår fråga, men vad tror du?

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Det känns som jag skulle behöva skriva ett par a4 för att ge ett bra svar på din fråga. Din fråga är lite i stil med "hur lång är ett snöre?" -fråga. Jag tror ingen riktigt vet vad som är optimalt i form av periodisering och hur man ska periodisera beror på en hel del faktorer som träningsupplägg i övrigt, träningserfarenhet och frekvens, mål osv.

    Du skulle ju kunna prova på något i stil med detta:
    Vecka 1-2: 2-6 reps
    Vecka 3-5: 6-10 reps
    Vecka 6-7: 10-15 reps

    Om jag bara väljer mellan 4 och 8 veckor så skulle jag nog välja 4.

    Precis som du säger så så kan man ju köra lite mer reps när man inte ligger i kaloriunderskott, detta bl.a. pga att man har mer glykogen lagrat så man har mer lagrad energi för att orka en högre volym och intensitet.

    SvaraRadera
  6. Jo jag förstår självklart att mina frågor är närmast omöjliga att besvara. Men jag uppskattar verkligen dina svar, tack så mycket! :)

    SvaraRadera