måndag 26 september 2011

Pass #3 26/9

Morgonvikt: 70,6

Marklyft
100x8
100x8
100x8
100x8

Utfall med hantlar
23x8
23x8
23x8
23x8

Benspark
80x6
80x6
80x6

Skivstångsrodd, brett grepp
70x6
70x6
70x6
70x6

Rakbensmark
70x8
70x7
70x7

Benpressmaskin, excentriska reps vänster ben
60x10
70x10
70x10

Höftlyft med bensträck
kvx5
kvx6
kvx7

Bålstabövning sittandes på pilatesboll, en fot i marken
kv x 60sek
kv x 60sek
kv x 60sek

Brutalbänk
kvx7
kvx6
kvx6

Ryggresningar
kvx8
kvx8
kvx8

Körde ganska lätt i de flesta övningar idag. Kändes bra att ta det lite lugnt.

Träffade brorsan i helgen som är sjukgymnast. Fick en hel del övningar av honom med ändamålet att bl.a. förbättra bålstabilitet, få kontakt med djup bukmuskulatur, kontroll av höften, rörlighet samt rehabilitera mitt knä som smärtar lite. Tanken är att jag genom dessa bl.a. ska kunna kötta på med tunga benböj och marklyft igen utan att ryggen ska ge vika.

Fick lära mig att medvetet anspänna en del av den djupa bukmuskulaturen, transversus abdominis, i helgen som ska indirekt hjälpa att stabilisera kotorna i ryggraden i övningar som kräver bålstabilitet. Tror jag lyckades få till en riktigt bra anspänning i marklyftet och det kändes riktigt bra men vet inte om det mer kan attribueras till att belastningen var låg.

Dagens träningspass var inte så köttigt som det ser ut, utan en del är lätta rörlighets-/balansövningar. Har dock bytt ut rope crunches mot brutalbänk för att brorsan tyckte det var vettigt att träna upp höftböjarna för användning i tyngre övningar.

På grund av tidsbrist så blir detta inlägg mitt sista regelbundna träningsjournalpostande för bloggen. Kommer dock posta träningspass ifall jag har något vettigt att säga eller gör några större ändringar i mitt träningsuplägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar