söndag 17 juli 2011

Träningsfilosofi och upplägg

Mitt upplägg har sett ut så här under min korta träningskarriär.

Under mitt första halvår med styrketräningen körde jag ett styrketräningspass per vecka - som givetvis då blev ett helkroppspass. Hade inte speciellt stort fokus på träningen men fick bra resultat ändå - nybörjarökningarna kom som de skulle.

Efter det blev det nästan ett år med två träningspass per vecka - två halvkroppspass. Utvecklingen här var ganska sparsam - troligtvis pga att träningen ofta bortprioriterades till förmån för hårt krogfestande 2-3 gånger i veckan och jag hade svårigheter i att kombinera de två.

Här någonstans slutar jag jobba och börjar istället på universitetet i Linköping. Får mer fritid över till annat och märker att jag hinner lätt med tre träningspass per vecka. Lägger upp träningen som en 3-split; uppdelat på push, pull och ben/mage. Försökte att öka till ca 5 pass per vecka med samma 3-split men märkte efter ett par veckor med det att jag var på väg att bli övertränad och utbränd så det blev istället till att byta till en rullande träningsfrekvens varannan dag istället - denna träningsfrekvens kör jag fortfarande och det funkar bra.

Uppläggen ovan var mycket inspirerade från detta inlägg av användaren z_bumbi från träningsforumet kolozzeum: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Efter en längre period med stagnerande utveckling från 3-spliten så bestämde jag mig för en månad sedan att byta upplägg igen. Bestämde mig för att prova på en 2-split och på så sätt träna igenom hela kroppen två gånger per vecka istället för en gång per vecka med min 3-split. Detta med en rullande träningsfrekvens på varannan dag. Lyckades hitta ett bra schema som fanns i två versioner; ett med en träningsvolym och intensitet anpassat för deff och ett med en träningsvolym och intensitet anpassat för bulk. Detta passade mig som handen i handsken då jag låg i deff.

Jag la till ett par övningar som jag saknade och gjorde några småjusteringar så schemat skulle passa mig. Här är det: http://hem.bredband.net/mellow/Traningsschemarev2.xls

Upplägget är som sådant att man kör två efterföljande pass med lite lägre reps och högre volym, och sedan två efterföljande pass med lite högre reps och mindre volym. På så sätt tränar man alla kroppens energisystem och cns får den vila den behöver. Välbehövda flerledsövningar finns det även gott om i schemat.
Antal set och reps i deffschemat är anpassat för att bibehålla eller tom öka styrka under deff för att på så sätt minimera den ofrånkomliga muskelförlusten under energiunderskottet och densamma är anpassat för hypertrofi under bulk.
Jag har fått bra resultat under den tiden jag följt schemat men det behövs längre tid för att kunna göra en bra utvärdering. Hittils så har jag blivit väldigt förtjust i 2-split.

Styrketräningen är den träningsformen som det blir mest fokus på. Kardioträningen är väldigt icke-existerande i mitt liv. Främst för att jag tycker de flesta av de olika sätten att träna det kardiovaskulära systemet är urbota tråkiga förutom möjligtvis simning :-(. Har dock inte tillgång till någon simhall så det blir inte mycket simning heller. Borde nog dock köra kardio en sisådär två gånger i veckan för hälsans skull men det får bli ett framtida projekt.

Klättringen är en sport som är nyupptäckt för mig som jag blivit riktigt förtjust i. Tog mitt gröna kort för nästan ett halvår sedan och det har blivit ett par klättringar sedan dess. Vill gärna satsa mer på detta framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar