lördag 23 juli 2011

Nå ditt proteinbehov under deff

Det är väldigt vanligt bland folk som deffar att tro att de måste basera sin kost på enbart livsmedel så som kvarg, keso, proteinpulver, tonfisk och torsk tillsammans med lite grönsaker vid sidan av. Alltså proteinrika livsmedel utan speciellt mycket kolhydrater eller fett. Sanningen är att det är så mycket enklare än så att nå sin kvot.

Tittar vi exempelvis på de tre måltider jag har ätit idag, samtliga publicerade här på bloggen, så har jag lagt till en extra kolumn bredvid kalorimängd - "Protein (gram)".

Summerar vi proteinmängden för lunchen (47,5g och 530 kcal), middagen (85,5g och 775 kcal) och kvällsmålet (54g och 473 kcal) så är vi uppe i 187 gram. Detta motsvarar 2,47 gram protein per kilo för min kroppsvikt som ligger på 75,5 kilo - alltså en helt klart tillräcklig mängd protein för dagen för en tränande individ i kaloriunderskott, trots att den totala mängden kalorier för dessa måltider endast uppgår till ynka 1778 kalorier. Detta visar att det utan problem går att äta i mitt tycke 'vanlig' mat under en deff utan att man behöver lägga för stor oro för att man hamnar för lågt i proteinintag.

Nu kanske ni uppmärksamma läsare lägger märke till att det saknas drygt 200 kalorier från dessa måltider tills jag har nått min dagliga kalorikvot på 2000 kcal. Dessa resterande kalorier utgörs av en stor mängd fiskolja (144 kcal) samt 20g av kosttillskottet EAA (80 kcal). 20g EAA motsvarar ca 40g protein så om man även lägger till dessa till mitt proteinintag idag så hamnar det på 227g vilket motsvarar hela 3 gram protein per kilo kroppsvikt, proteinbehovet är mättat idag med råge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar