måndag 18 juli 2011

Den perfekta kycklingfilén

Som utlovat så kommer jag nu förklara hur man tillagar frysta kycklingfiléer för optimal saftighet och smak.

Låt kycklingfiléerna tina i ungefär ett dygn i sin förpackning i en skål i kylskåpet innan tillagning.


Sätt ugnen på 225 grader och sätt på stekpanne-plattan på spisen på max värme. Ställ stekpannan på plattan och låt den få värma upp i minst ett par minuter medan plattan står på max temperatur. När stekpannan har blivit riktigt varm kan du öppna kycklingfiléförpackningen och lägga i filéerna. Inget stekfett behövs. Det gör heller ingenting ifall kycklingfiléerna fortfarande är delvis frysta - det kommer endast innebära att de kommer hålla kvar mer vätska vilket är målet med stekningen.


Se till att samtliga sidor på kycklingfiléerna får stekyta så de inte släpper ifrån sig vätska när de är i ugnen efter stekningen. Jag brukar ställa dem upp på lite olika sätt så att alla sidor får stekning. Salta och peppra medan du steker.
Så här kan det se ut när man "ställer upp" kycklingfiléerna.

När du är färdig med stekningen så lägg ner kycklingfiléerna i en ugnsform med en kötttermometer i den tjockaste biten. In med ugnsformen i ugnen!

Kycklingen är färdig när kötttermometern visar 75-80 grader. Jag brukar fega och väntar alltid tills 80 grader för jag är lite hypokondriskt rädd för rosa kyckling. Ju längre man väntar desto mer saftighet förlorar man från kycklingfiléerna dock.

Kycklingen är som saftigast när man äter den direkt t.ex med någon god gorgonzolasås och rotfrukter i ugn.

Att sätta in i kylen och äta vid ett senare tillfälle uppvärmt i mikrovågsugnen fungerar även det utan problem. Jag brukar låta kycklingen svalna i en kastrull med lock på innan jag ställer in den i kylen. Inbillar mig att så lite vätska som möjligt avdunstar från kycklingen då. Kycklingen håller sig fräsch i kylen i ungefär en vecka om du har en kall kyl. Jag brukar köra två omgånger kyckling á 1 kg på detta sätt på raken och sätter in alltihopa i kylen.

Näringsvärdet på kycklingen blir ungefär 100 kcal per hekto om du har följt mina tillagningsinstruktioner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar