tisdag 19 juli 2011

Kvällsmål/Efterrätt Chokladfluff

När du ska göra min variant av chokladproteinfluff behöver du planera lite i förväg. Du behöver stoppa in lite äggvita och mjölk i frysen innan du börja tillreda fluffet. 1-2 timmar i frysen räcker om du kopierar mjölk- och äggvitemängderna från mitt recept.

I och med att man inte har några bär till det här receptet så är man tvungen att använda antingen ett blandproteinpulver eller renodlat kasseinpulver. Använder man bär ändå så förstör man chokladsmaken i mitt tycke.

När mjölken och äggvitan har blivit lagom frysta så lägg ner de i en bunke tillsammans med proteinpulvret. Det gör inget om du har råkat frysa mjölken och äggvitan lite för länge, du kommer få jobba lite extra i början av vispningen bara.


Sätt igång elvispen!


Efter ca 5 minuters vispande (tar lite längre tid än för vasslefluffet) när fluffet börjar vandra sig mot toppen av visparna så är det klart. Samma sak gäller här som för vasslefluffet - ju längre tid man vispar desto mer kyla tappar fluffet och kallare fluff = godare fluff i mitt tycke. Fördelen med kasein-/blandprotein är dock att man kan stoppa in fluffet i frysen efter uppfluffning utan att tappa volym men jag tycker det blir för mycket jobb och väntande! Vill äta mitt fluff direkt.

Något i stil med detta bör det se ut som när du har vispat färdigt.




Rör ner kakao och sötningsströ.


Här ovanför var egentligen fluffet helt klart men jag hade helt missat att jag hade utrymme för att fylla på med 120 kalorier till till kvällsmålet för att nå dagens kalorikvot.

Hittade ett paket frosties i skafferiet och hällde på. Oj oj oj vad gott det blev!!!






Ingredienser:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar