tisdag 18 oktober 2011

Marklyft

Jag lyckades med att viktmässigt tangera mitt gamla pb i marklyft på 150 kg igår \o/. Detta attribuerat en hel del till att jag jobbat med rörlighet, bålstabilitet samt tekniken i själva lyftet. Har varit tvungen att jobba mycket med rörligheten och bålstabiliteten för att jag lätt skadar och får smärtor i min veka rygg. Förväntar mig dock att marklyftspb:t kommer att öka framöver.

Hur man ställer sig i en bra startposition som ger en riktigt bra momentum i starten går att läsa om här:
http://stronglifts.com/deadlift-hips-low-high-position-technique/

Vill man kolla lite generella instruktionsklipp för marklyft på tuben så har Mark Rippetoe en hel del vettigt som vanligt:
Mark Rippetoe: Intro to the Deadlift
Mark Rippetoe: Deadlift Set-Up
Mark Rippetoe: Deadlift Anatomy
Mark Rippetoe: Deadlift Starting Angles
Mark Rippetoe: Deadlift Alignment Pt. 1
Mark Rippetoe: Deadlift Alignment Pt. 2
Mark Rippetoe: The Deadlift Scapula
Mark Rippetoe: Deadlift Back Angles

Om ni är nya med marklyft så glöm inte att se till att ni är tillräckligt rörliga och har tillräckligt bra teknik för att klara lyftet med bra form innan ni börjar lasta på vikter. Det är väldigt vanligt att man krummar ländryggen i bottenläget när man är en stel nybörjare. 9 av 10 som jag ser köra marklyft på gymmet verkar inte se ut att veta vad de håller på med och utsätter sig själva för onödigt stora skaderisker när de krummar sin ländrygg :-(.

5 kommentarer:

  1. Uppdatera snälla!
    Väldigt bra blogg som jag läser varje dag.
    Med vänlig hälsning, Christian.

    SvaraRadera
  2. Är bloggen helt död nu eller?? Synd att den dött ut måste jag säga..

    SvaraRadera
  3. Har haft lite dåligt med fritid på sistonde :( pga skola osv. Kommer nog börja blogga igen nästa år när jag flyttar till USA.

    SvaraRadera
  4. Nytt år nu.. Ta tag i bloggen igen nu :-)

    SvaraRadera
  5. Är 90 kilo tung just nu och slät som en säl :). Blir nog att starta igång en deff om sisådär en månad och i samband med så kommer jag nog börja skriva ett par inlägg :p

    SvaraRadera